in English

Sinun tulee aktivoida TUNI-tunnuksesi ennen siirtymistä eteenpäin. Mikäli sinulla ei ole TUNI-tunnusta, et voi ottaa käyttöön uutta TUNI Office 365 palvelua.  Pääset tästä aktivointiohjeeseen

Seuraamalla näitä ohjeita siirryt helposti käyttämään TUNI Office 365 -palveluita.Palvelukohtaisesti on saatavilla myös tarkemmat ohjeet. Varaa käyttöönottoon aikaa 30-60 minuuttia. Mikäli olet ottanut TUNI-O365  palvelun käyttöön jo aiemmin (pilottikäyttäjät), asetuksia ei tarvitse tehdä uudestaan.

AKTIVOI TUNI-TUNNUS – TEE MUUTOKSET ASETUKSIIN – ALOITA TUNI OFFICE 365 -PALVELUIDEN KÄYTTÖ

Kirjaudu TUNI Office 365 -palveluun osoitteessa https://portal.office.com TUNI-sähköpostiosoitteella ja -salasanalla.

Henkilökunta

Alla olevat ohjeet toimivat työtietokoneellasi (Windows). Voit soveltaa näitä ohjeita myös Apple-tietokoneella. Lisää ohjeita Apple-tietokoneille ja Linux-tietokoneiden sähköpostiasetuksille on tarkemmalla ohjesivulla. Kotikoneesi ja ylläpidon ulkopuolisten tietokoneiden muutoksissa seuraa opiskelijan ohjetta.  

Uuden Office 365 -palvelun käyttöönotossa sinulle on kopioitu vanhan sähköpostilaatikkosi sisältö, kalenterimerkinnät, yhteystiedot, tehtävät sekä OneDrive -tallennuspalvelun sisältö uuteen TUNI Office 365 -palveluun. Pääset kirjautumaan palveluun kun olet aktivoinut tunnuksesi osoitteessa salasana.tuni.fi.

Www-selaimella TUNI Office 365 -palveluun voit kirjautua osoitteessa https://portal.office.com. Kirjaudu palveluun käyttäen uutta TUNI-sähköpostiosoitettasi ja -salasanaasi. Mikäli selaimesi muistaa vielä vanhan käyttäjätunnuksesi, etkä pääse kirjautumaan uudella tunnuksellasi, käytä Firefox-selainta ja tarvittaessa Private Browsing -tilaa, joka käynnistyy näppäinyhdistelmällä CTRL + SHIFT + P.

 

Tee muutokset matkapuhelimesi asetuksiin. Luo uusi sähköpostili puhelimen Outlook-sovellukseen tai puhelimen omaan sähköpostisovellukseen, riippuen kumpaa olet käyttänyt. Käytä käyttäjätunnuksena uutta TUNI-sähköpostiosoitettasi. Muista valita synkronoitavaksi myös osoitekirja ja kalenteri. Jos olet käyttänyt puhelimessasi muita Office 365 -sovelluksia (esim. OneNote, Skype for Business…), vaihda myös niissä vanha Office 365 -tunnuksesi TUNI-tunnukseen. Tarkemmat ohjeet

 

Vaihda Office-ohjelmiin TUNI-käyttäjätunnuksesi. Avaa esim. Word ja valitse Tiedosto -> Tili (File -> Account). Valitse kirjaudu ulos (Sign out). Tämän jälkeen kirjaudu (Sign In) ja kirjaudu sisään TUNI-sähköpostiosoitteellasi. Nyt sinulla on kaikissa Office-ohjelmissa TUNI-tilisi ensisijaisena tilinä. Jos käytät jatkossa Office-ohjelmilla vanhojen Office 365 -ympäristöjen Sharepointeissa olevia tiedostoja, tarvittaessa voit kirjautua Officeen myös vanhalla tunnuksella, jolloin se on käytössä TUNI-tunnuksen rinnalla. Tarkemmat ohjeet

 

Tee vielä seuraavat toimenpiteet, jos käytät kyseisiä ominaisuuksia

TUNI Office 365:n käyttöönottopäivänä käynnistyy Office 365 Helper -ohjelmisto, joka opastaa asetusten teossa. Jos Helper -ohjelmisto ei ole jostain syystä asentunut tietokoneellesi ennen vuodenvaihdetta, voit seurata näitä pikaohjeita. Helper muistuttaa sinua toistuvasti, jos tietokoneellasi on tekemättömiä muutoksia. Jos et halua näitä muistutuksia, valitse Helperin viimeisestä ikkunasta “älä käynnisty enää automaattisesti”.

 

Aseta @tuni.fi Outlook-ohjelmaan: Tietokoneesi työpöydälle käynnistyy DeploymentPro-ohjelma, joka vaihtaa Outlookin käyttämään uutta TUNI Office 365 -palvelua. Noudata sen ohjeita ja syötä TUNI-sähköpostiosoitteesi ja -salasanasi. Jos DeploymentPron ajo tuntuu kestävän kauan, tarkista onko päällimmäisen ikkunan taakse avautunut piiloon toinen ikkuna, joka odottaa syötettäsi.

Mikäli tietokoneellasi ei käynnisty DeploymentPro-ohjelmaa, voit lisätä tilisi käsin oheisen opiskelijan ohjeen mukaan, tai ottaa yhteyttä IT Helpdeskiin.

Älä hätäile, vaikka kaikki sähköpostit eivät heti olisikaan näkyvissä Outlookissa. Kun näet Outlookin alareunassa tekstin “All folders are up to date”, kaikki sähköpostit on päivitetty kansioihin. Mikäli epäilet, että kaikkia vanhoja sähköposteja ei ole kopioitunut, voit tarkistaa asian kirjautumalla www-selaimella osoitteessa https://portal.office.com vanhalla tunnuksellasi. HUOM! TaY:n henkilökunnan Office 365 -käyttäjien yli 2 vuotta vanhat sähköpostit näkyvät uudessa TUNI O365 palvelussa 7.1.2019 alkaen. Arkistokansio  (inplace archive/online archive) häviää ja vanhat sähköpostit kopioituvat inbox kansioon.

HUOM! Vanhan UTA-postin käyttäjä: Vanhat sähköpostisi eivät näy uudessa järjestelmässä automaattisesti, vaan voit kopioida ne erillisen ohjeen mukaan kevään aikana.

Lisätietoa asiointiosoitteiden käyttämisestä. Tarkemmat ohjeet.

 

Vaihda Skype for Business -ohjelmaan uusi TUNI-käyttäjätunnuksesi. Kirjaudu ensin ulos vanhalta tunnukselta (hammasratasvalikko -> File -> Sign Out). Kirjaudu sitten uudelleen sisään TUNI-sähköpostiosoitteellasi.  Tarkemmat ohjeet

 

Jos olet synkronoinut tiedostoja OneDrive -tallennuspalvelusta tietokoneellesi, on synkronointi vaihdettava uuteen Tuni Office 365 -palveluun. Pura vanhasta palvelusta synkronointi ja aloittaa synkronointi uudelleen uudesta palvelusta. Poista vanha tilisi (Settings -> Unlink this PC) ja lisää uusi TUNI-käyttäjätunnuksesi OneDrive-ohjelmaan (Add an account). Tietokoneellesi syntyy vanhan OneDrive-kansion rinnalle uusi OneDrive – TUNI.fi -kansio. ÄLÄ poista tiedostoja vanhasta OneDrive-kansiostasi, ennen kuin olet varma, että uusimmatkin muutokset ovat kopioituneet uuteen uuden TUNI Office 365 -palvelun OneDriveen. Tarkemmat ohjeet

 

Jos käytät OneNote-muistikirjaohjelmaa ja sinulla on ollut henkilökohtainen muistikirja vanhassa Office 365 -palvelussa, älä jatka vanhan muistikirjan käyttöä vaan avaa se TUNI Office 365 -palvelusta. Muistikirjasi on automaattisesti kopioitu uuden palvelun OneDriveen. Löydät sen helpoiten kirjautumalla web-selaimella https://portal.office.com -palveluun uudella TUNI-tunnuksellasi. Kirjautumisen jälkeen avaa Muistikirjat ja käyttämäsi muistikirja. Sen jälkeen voit valita “Avaa OneNotessa”, jolloin muistikirja avautuu OneNote-työpöytäsovellukseen. Jos huomaat muistikirjan sisällössä puutteita, voit pyytää ongelman selvittämiseen apua IT Helpdeskistä tai seurata tarkempia ohjeita: Tarkemmat ohjeet

Lisää ohjeita:

 

 

Opiskelija

Alla olevat ohjeet toimivat Windows-tietokoneelle. Voit soveltaa näitä ohjeita myös Apple-tietokoneella. Lisää ohjeita Apple-tietokoneille ja Linux-tietokoneiden sähköpostiasetuksille on tarkemmalla ohjesivulla.

Uuden palvelun käyttöönotossa sinulle on kopioitu vanhan sähköpostilaatikkosi sisältö, kalenterimerkinnät, yhteystiedot, tehtävät sekä OneDriven sisältö uuteen TUNI Office 365 -palveluun.

Www-selaimella TUNI Office 365 -palveluun voit kirjautua osoitteessa https://portal.office.com. Kirjaudu palveluun käyttäen uutta TUNI-sähköpostiosoitettasi ja -salasanaasi. Mikäli selaimesi muistaa vielä vanhan käyttäjätunnuksesi, etkä pääse kirjautumaan uudella tunnuksellasi, käytä Firefox-selainta ja tarvittaessa Private Browsing -tilaa, joka käynnistyy näppäinyhdistelmällä CTRL + SHIFT + P.

 

Tee muutokset matkapuhelimesi (tai tablettisi) asetuksiin. Luo uusi sähköpostili puhelimen Outlook-sovellukseen tai laitteen omaan sähköpostisovellukseen, riippuen siitä kumpaa olet käyttänyt. Käytä käyttäjätunnuksena uutta TUNI-sähköpostiosoitettasi. Muista valita synkronoitavaksi myös osoitekirja ja kalenteri. Jos olet käyttänyt puhelimessasi muita Office 365 -sovelluksia (esim. OneNote, Skype for Business…), vaihda myös niissä vanha Office 365 -tunnuksesi TUNI-tunnukseen. Tarkemmat ohjeet

 

 

Tee vielä seuraavat toimenpiteet, jos käytät kyseisiä ominaisuuksia

 

Microsoft Office: Jos olet ladannut ja asentanut Office-paketin tietokoneellesi korkeakoulusi vanhan Office 365 -tilin kautta, vaihda Office-ohjelmiin TUNI-käyttäjätunnuksesi. Avaa esim. Word ja valitse Tiedosto -> Tili (File -> Account). Valitse kirjaudu ulos (Sign out). Tämän jälkeen kirjaudu (Sign In) ja kirjaudu sisään TUNI-sähköpostiosoitteellasi. Nyt sinulla on kaikissa Office-ohjelmissa TUNI-tilisi ensisijaisena tilinä. Jos käytät jatkossa Office-ohjelmilla vanhojen Office 365 -ympäristöjen Sharepointeissa olevia tiedostoja, tarvittaessa voit kirjautua Officeen myös vanhalla tunnuksella, jolloin se on käytössä TUNI-tunnuksen rinnalla. Tarkemmat ohjeet

 

Jos olet käyttänyt Outlook-sähköpostiohjelmaa tietokoneella, lisää uusi TUNI Office 365 -tilisi Outlookiin. Valitse Tiedosto ja näet heti ruudulla Lisää tili -painikkeen (File ja Add Account).  Katso tästä tarkempi ohje. Syötä TUNI-sähköpostiosoitteesi ja anna salasanasi. Kun käynnistät Outlookin ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen, sähköposteja päivitetään Outlookin kansioihin. Älä hätäile, vaikka kaikki sähköpostit eivät heti olisikaan näkyvissä. Kun näet Outlookin alareunassa tekstin “All folders are up to date”, pitäisi kaikkien sähköpostien olla näkyvissä. Mikäli epäilet, että kaikkia vanhoja sähköposteja ei ole kopioitunut, voit tarkistaa asian kirjautumalla www-selaimella osoitteessa https://portal.office.com vanhalla tunnuksellasi.

 

Vaihda Skype for Business -ohjelmaan uusi TUNI-käyttäjätunnuksesi. Kirjaudu ensin ulos vanhalta tunnukselta (hammasratasvalikko -> File -> Sign Out). Kirjaudu sitten uudelleen sisään TUNI-sähköpostiosoitteellasi.  Tarkemmat ohjeet

 

Jos olet synkronoinut tiedostoja OneDrive -tallennuspalvelusta tietokoneellesi, sinun pitää muokata OneDriven asetuksia. Sinun pitää lopettaa vanhasta palvelusta synkronointi ja aloittaa synkronointi uudesta palvelusta. Poista vanha tilisi (Settings -> Unlink this PC) ja lisää uusi TUNI-käyttäjätunnuksesi OneDrive-ohjelmaan (Add an account). Tietokoneellesi syntyy vanhan OneDrive-kansion rinnalle uusi OneDrive – TUNI.fi -kansio. ÄLÄ poista tiedostoja vanhasta OneDrive-kansiostasi, ennen kuin olet varma, että uusimmatkin muutokset ovat kopioituneet uuteen uuden TUNI Office 365 -palvelun OneDriveen. Tarkemmat ohjeet

 

Jos käytät OneNote-muistikirjaohjelmaa ja sinulla on ollut henkilökohtainen muistikirja vanhassa Office 365 -palvelussa, älä jatka vanhan muistikirjan käyttöä vaan avaa se TUNI Office 365 -palvelusta. Muistikirjasi on automaattisesti kopioitu uuden palvelun OneDriveen. Löydät sen helpoiten kirjautumalla web-selaimella https://portal.office.com -palveluun uudella TUNI-tunnuksellasi. Kirjautumisen jälkeen avaa Muistikirjat ja käyttämäsi muistikirja. Sen jälkeen voit valita “Avaa OneNotessa”, jolloin muistikirja avautuu OneNote-työpöytäsovellukseen. Jos huomaat muistikirjan sisällössä puutteita, voit pyytää ongelman selvittämiseen apua IT Helpdeskistä tai seurata tarkempia ohjeita: Tarkemmat ohjeet

Lisää ohjeita: