In English

Yleistä    Sähköposti    Kalenteri    OneDrive    Skype for Business    Teams & Office 365 Groups   OneNote   Muut

Tälle sivulle on koottu yleisimmin kysyttyjä kysymyksiä TUNI O365-ympäristöön liittyen. Kysymykset koskevat ensisijaisesti uuteen TUNI-ympäristöön siirtymistä ja käyttöönotossa eteen tulevia asioita. Kysymykset on jaoteltu O365-ympäristöstä löytyvien sovellusten mukaisten otsikoiden alle. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä it-helpdesk@tuni.fi

Linkkejä muihin ohjeisiin:

 

Yleistä

Kuinka kauan vanhat tunnukseni ovat käytössä Office 365 -palveluihin?

Joihinkin palveluihin kirjaudutaan vielä vanhoilla tunnuksilla, joten vanhat tunnukset ovat käytössä niin kauan, kun tarvitset vanhoja tunnuksia vanhoihin palveluihin.

Kuinka aktivoin tuni.fi käyttäjätunnuksen?

Saat vanhaan sähköpostiosoitteeseen tiedon ja ohjeet tunnuksen käyttöön ottamisesta.

Mitä tietoja siirretään automaattisesti ja kenelle?

Vanhojen Office 365 -ympäristöjen sähköpostit, kalenterivaraukset, yhteystiedot, tehtävät ja OneDrivessa oleva data kopioidaan uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön kaikille korkeakouluyhteisön opiskelijoille ja henkilöstölle.

Mikä on käyttäjätunnus MigrationWiz?

MigrationWiziä käytetään datan kopioimiseen vanhoista Office 365 -ympäristöistä uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön. MigrationWiz näkyy käyttäjillä mm. OneDrivessa tiedostojen luojana.

Mitä tietoja ei siirretä automaattisesti eli mitä käyttäjän täytyy itse siirtää?

Uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön ei siirretä Office 365 ryhmiä, Office 365 -sivustoja, Teams -ryhmiä eikä niihin sidottuja Office 365 -palveluja kuten Microsoft Stream, Planner jne. Vanhojen Office 365 -ryhmien ja Office 365 -sivustojen omistajien tulee siirtää ryhmien ja sivustojen sisällöt uuteen TUNI Groups -palveluun. Tampereen yliopiston käytössä olevan UTA-postin (ei O365-palvelu) sähköposteja ei siirretä automaattisesti. UTA-postin siirtoon tulee oma ohjeistus.

Mikä on tenant? Mikä on tut Valo? 

Tenant on synonyymi Office 365 -palvelukokonaisuudelle, joka sisältää kaikki korkeakouluyhteisön Office 365 -palvelut mm. TUNI sähköposti, OneDrive for Business ja TUNI Groups -ryhmätyöpalvelu. TuT Valo on vanha Office 365 -palvelu, jonka tilalle tulee TUNI Groups -palvelu.

Mitä käyttökatko tarkoittaa?

Käyttökatkon aikana sinua ei estetä käyttämästä uutta sähköpostilaatikkoa tai OneDrivea, mutta varaudu siihen että käyttökatkon aikana sinulla ei ole vielä käytettävissä kaikkia sähköpostejasi, kalenteriasi tai OneDrive-tiedostoja. Nämä päivittyvät vasta kun finalisointi on tehty käyttökatkon päättymisaikaan mennessä. Jos sinulla on aivan välttämätöntä päästä sähköpostiin katkon aikana, on kuitenkin turvallisempaa käyttää uuttä sähköpostia kuin vanhaa.

Minun pitää päästä vanhaan Office 365 -ympäristöön selaimella. Miten pääsen sinne?

Avaa selain, tarvittaessa yksityisessä selaustilassa ns. Ingognito-tilassa, ja avaa Office 365 -kirjautumissivu: portal.office.com. Kirjaudu Office 365 -portaaliin käyttäen vanhaa sähköpostiosoitetta ja salasanaa.
Miten pääsen uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön selaimella?

Avaa selain yksityisessä selaustilassa ns. Ingognito-tilassa ja avaa Office 365 -kirjautumissivu: portal.office.com. Kirjaudu Office 365 -portaaliin käyttäen uutta TUNI-sähköpostiosoitetta ja salasanaa.

Käytössäni on kaksi työkonetta: pöytäkone ja läppäri.

Miten toimin näiden kanssa? “Molemmassa tietokoneessa täytyy tehdä sähköpostiisi lähetyn viestin mukaisesti toimenpiteet, että vanhasta palvelusta siirtyminen uuteen palveluun onnistuu molemmilla tietokoneilla.Huomaathan, että sinun tulee myös vaihtaa mobiililaitteiden asetukset vastamaan uutta tilannetta.

Onko vanhojen Office 365 -palveluiden selainkäyttöliittymän vohvelivalikossa otettu pois käytöstä Outlook ja OneDrive? Miten minun pitäisi käyttää uutta TUNI Office 365 -palvelua? 

Vanhojen Office 365 -palveluiden vohvelivalikossa näet edelleen vanhat palvelut, kun kirjaudut vanhalla sähköpostiosoitteella Office 365 -palveluun. On suositeltavaa siirtyä käyttämään uutta Office 365 -palvelua. Käytät uuden TUNI Office 365 -vohvelivalikosta löytyviä palveluita samaan tapaan kuin käytit vanhan Office 365 -palveluita. Pääset kirjautumaan uuteen ja tarvittaessa vanhaan Office 365 -palveluihin samaa osoitetta käyttäen eli portal.office.com. Kirjautumisessa kannattaa käyttää yksityistä selaustilaa ns. Ingognito-tilaa, jotta varmistut siitä, että pääset kirjautumaan halutulla tilillä Office 365 -palveluun.

Onko vanha Microsoft-tli pakko poistaa heti mobiililaitteesta? Miksi en voi jättää useampaa tiliä rinnakkaiskäyttöön ja poistaa toisen tilin myöhemmin?

Kaikki puhelimet eivät tue kahta Office-tiliä ja vanhan tilin käytettävyyttä on rajoitettu, joten vanhalle tilille ei tule enää uusia tapahtumia.

 

Sähköposti

Kuinka kauan vanha henkilökohtainen postini ohjautuu uuteen tuni.fi -sähköpostiosoitteeseen?

Sähköposti ohjataan uuteen tuni.fi -sähköpostiosoitteeseen vähintään 2 vuotta.

Mikä on tuni.fi sähköpostiosoitteeni ?

Kaikille korkeakouluyhteisön jäsenillä tulee käyttöön ainoastaan yksi sähköpostiosoite. Uusi tuni.fi -sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@tuni.fi. Nimikaimoilla on poikkeuksia osoitteessa.

Minun täytyy ilmoittaa sähköpostiosoitteeni paikkaan x, voinko ilmoittaa uuden osoitteen jo ennen vuoden vaihdetta?

Ennen vuoden vaihdetta sinun kannattaa antaa vanha osoite, koska se reitittyy joka tapauksessa uuteen sähköpostiisi. Vuoden vaihteen jälkeen voit alkaa kertomaan uuden tuni-osoitteesi.

Kuinka saan uuden TUNI-sähköpostiosoitteen?

Kaikille luodaan uudet tuni.fi -sähköpostiosoitteet automaattisesti. Kun aktivoit tunnuksesi sinulle näytetään uusi sähköpostiosoitteesi. Se alkaa kuitenkin toimimaan vasta 1.1.2019.

Milloin voin alkaa käyttämään uutta sähköpostiosoitetta?

Uusi sähköposti on kaikilla käytettävissä 1.1.2019 lähtien.

Minulla on nimikaima korkeakouluyhteisössä. Mitä meidän sähköpostiosoitteillemme tapahtuu?

Nimikaimoille tulee sähköpostiosoitteeseen välikirjain, jolloin sähköpostiosoite tulee olemaan muotoa etunimi.x.sukunimi@tuni.fi.

Minulla on useita sähköpostitileja (student.uta.fi, staff.uta.fi, tamk.fi, tut.fi). Mitä tapahtuu samassa tai eri organisaatioissa (Tampere3) oleville sähköpostilaatikoilleni?

Kaikkien korkeakoulun käyttäjien vanhoissa Office 365 -ympäristöissä olevien sähköpostiosoitteiden osoittamat sähköpostilaatikot yhdistetään uudessa TUNI Office 365 -ympäristössä yhdeksi tuni.fi -sähköpostilaatikoksi.

Joillakin käyttäjillä on ollut vielä käytössä Utaposti (ei O365-palvelu). Sen sähköposteja ei siirretä automaattisesti. TaY:n UTA-postin siirtoon tulee oma ohjeistus.

Kuinka monta sähköpostiosoitetta yhdellä henkilöllä voi olla tuni.fi:ssa?

Jokaisella henkilöllä tulee olemaan jatkossa vain yksi tuni.fi sähköpostiosoite.

Mitä ohjelmaa suosittelette sähköpostin lukemiseen ja kalenterin käyttämiseen työasemalla?

Sähköpostia voit lukea kolmella tavalla:

  1. Omalla koneella olevalla Outlook-ohjelmalla
  2. Selaimen kautta osoitteessa portal.office.com
  3. Puhelimilla Outlook-mobiilisovelluksella

Käytän Outlookia sähköpostin lukemiseen. Mistä tiedän varmuudella onko siirto kohdallani onnistunut?

Kirjaudu tuni.fi -sähköpostiin käyttäen selainkäyttöliittymää (OWA) osoitteessa portal.office.com, se kertoo aina todellisen tilanteen ja verrata sitä Outlook -näkymään.

Mitä ohjelmaa suosittelette sähköpostin lukemiseen ja kalenterin käyttämiseen mobiililaitteessa?

Sähköpostin ja kalenterin lukemiseen mobiililaitteella suositellaan mobiililaittelle ladattavaa Microsoftin Outlook-sovellusta.

Käytän sähköpostin lukemiseen muuta kuin Outlook-ohjelmaa. Voinko edelleen käyttää ko. ohjelmaa uuden TUNI-sähköpostin kanssa?

Kyllä voit. Jos ohjelma tukee IMAP tai POP sähköpostiprotokollaa, on sitä mahdollista käyttää sähköpostien lukemiseen ja lähettämiseen. Löydät IMAP ja POP-shköpostiprotokollien käyttöohjeistuksen Microsoftin ohjesivulta

Voiko sähköpostiviestejäni kadota siirrossa?

Jos sinulla on vanhassa sähköpostissa yksittäisiä korruptoituneita viestejä sähköpostissasi, niitä ei ole voitu kopioida uuteen tuni.fi -sähköpostiin. Kaikki sähköpostit löytyvät kuitenkin tarvittaessa vanhasta sähköpostilaatikostasi, joka ei katoa siirrossa minnekään. Pääset vanhaan sähköpostiisi edelleen, mutta et voi vastaanottaa viestejä siellä. Ota tarvittaessa yhteyttä IT Helpdeskiin.

Mitä arkistolaatikolleni (online archive) tapahtuu siirrossa?

Ne siirtyvät uuteen TUNI-postilaatikkoosi. Siirtymisessä voi olla muutaman päivän viive.

Kannattaako minun siivota sähköpostiani ennen vuoden vaihdetta, jotta siirtyminen olisi helpompaa?

Sähköpostilaatikon siivouksesta on nyt enemmän haittaa kuin hyötyä.

Minulta puuttuu uudessa TUNI sähköpostilaatikosta sähköpostiviesti, joka oli minulla vanhassa sähköpostilaatikossa ennen siirtoa. Mitä sähköpostiviestille on tapahtunut?

Sähköpostit vanhasta sähköpostilaatikostasi kopioitiin uuteen tuni.fi -sähköpostilaatikkoon. Saattaa olla, että yksittäinen sähköpostiviesti vanhasta sähköpostilaatikosta ei ole kopioitunut uuteen tuni.fi -sähköpostilaatikkoon. Joidenkin käyttäjien yksittäisiä sähköpostiviestejä ei ole kopioitunut, koska on tapahtunut virhe kopioinnin aikana. Tyypillisin virhe on ollut sähköpostin korruptoituminen vanhassa postilaatikossa. Tällaista sähköpostia et todennäköisesti saisi auki vanhassakaan sähköpostissasi. Yksinkertaisinta on kirjautua vanhaan sähköpostiin ja lähettää tällainen sähköpostiviesti itse vanhasta laatikosta uuteen.

Osa lähettämistäni sähköposteista ei ole lähtenyt, vaan ne ovat Lähtevät-kansiossa. Miksi?

Lähettämääsi sähköpostia ei ole lähetetty, koska siirto vanhasta sähköpostista uuteen tuni.fi -sähköpostiin on kesken eikä Outlookillasi ole enää yhteyttä vanhaan palvelimeen. Et näe Lähetetyt-kansiota enää sen jälkeen, kun työasemalla ajetaan Deployment Pro sovellus, joten joudut kirjoittamaan viestisi uudelleen ja lähettämään sen tuni.fi -sähköpostissa.

Minulla on vanhassa opiskelijasähköpostissani postiohjauksia mm. gmailiin. Mitä ohjauksille tapahtuu?

Vanhaan sähköpostiosoitteeseesi asetetaan uudelleenohjaus, jolla sähköpostisi ohjataan uuteen tuni.fi -sähköpostiosoitteeseen. Uuteen  sähköpostiin ei aseteta vanhoja ohjauksia automaattisesti.

Postejani menee todella paljon Roskapostiin. MIksi ja mitä voin tehdä?

Uudella TUNI-sähköpostipalvelullla kestää oma aikansa oppia mitkä sähköpostiviestit ovat roskapostia ja mikä ei. Voit merkata sähköpostin lähettäjän ns. valkoiselle listalle, jolloin lähettäjän viestejä ei mene roskakoriin. Tarkkaile roskapostikansiota säännöllisesti varsinkin alkuvuoden 2019 aikana.  Ohje

Vanha allekirjoituksen puuttuu uudessa sähköpostissa? Saanko sen takaisin?

Uuteen sähköpostiin sähköpostien allekirjoitukset eivät kopioidu vanhasta sähköpostista. Allekirjoitukset täytyy siis tehdä kokonaan uudestaan uuteen tuni.fi -sähköpostiin.  Ohje

Minulla oli Outlookissani kytkettynä muita sähköpostitileja ja nyt ne ovat kadonneet.

Outlookiin lisätyt muut sähköpostitilit eivät siirry uuteen profiiliin. Sähköpostitilit täytyy lisätä uudestaan Outlookkiin.  Ohje1 ja Ohje2

Minulla on useampi sähköpostitili, jotka yhdistetään uudessa tuni.fi -sähköpostissa. Miten käy, jos minulla on saman nimisiä kansioita näissä eri sähköpostitileissä?

Saman nimiset kansiot yhdistetään yhdeksi kansioksi ja vanhoissa kansioissa olevat sähköpostit kopioidaan tuohon uuteen kansioon.

Kaikkia kansioita ei saa IMAP-sähköpostiprotokollalla näkyviin mm. Thunderbird-sähköpostiohjelmalla.

Palvelun asettamat IMAP-sessioiden määrä tulee helposti täyteen ja tästä johtuu kansioiden yhtäaikainen näyttäminen. Thunderbirdissä voit ottaa pois päältä asetuksen “näytä vain tilatut” kansiot.

Thunderbird-sähköpostiohjelma näyttää minulle omituisen nimisiä kansioita.

Thunderbird näyttää sinulle Outlookin teknisiä kansioita, joita ei pysty hyödyntämään (esimerkiksi yhteystiedot).

Voinko ohjata työsähköpostini omaan henkilökohtaiseen Gmail sähköpostiini?

Organisaatio- tai työsähköpostiviestien siirto tai automaattinen ohjaaminen muihin kuin korkeakoulun tarjoamiin sähköpostipalveluihin on kiellettyä tietoturvan, tietosuojan ja tiedon hallinnan varmistamiseksi ja voi olla esimerkiksi tietosuojalainsäädännön vastaista. (Sähköpostisääntö kohdat 5.1, 5.2 ja 5.3. )

Perustellusta syystä voidaan myöntää lupa siirtää tai ohjata posti nimettyyn palveluun (Sähköpostisääntö  kohta 7.3).

Minulla on sääntöjä (Rules) omassa Outlookissani, siirtyvätkö säännöt uuteen TUNI sähköpostiin?

Suurin osa sähköpostisäännöistä, jotka ovat luotu vanhaan sähköpostipalveluun, siirtyvät uuteen tuni.fi -sähköpostiin. Sinulla käytössä olevat sähköpostisäännöt näet selainkäyttöliittymän (OWA) kautta. Monimutkaisemmat sähköpostisäännöt eivät välttämättä siirry lainkaan uuteen tuni.fi -sähköpostiin.

Säilyvätkö sähköpostilaatikoihin luodut kansiorakenteet?

Kyllä, kansiorakenteet säilyvät, jos rakenne ei ole erikoisen pitkä.

Kun kirjoitan sähköpostia ja lisään vastaanottajia, sähköpostiosoitteita ehdotetaan automaattisesti, mutta ne ovat vanhan organisaatioiden osoitteita. Miten saan vanhat automaattisesti täydennykset poistettua?

Voit poistaa yksittäisen automaattisen täydennyksen klikkaamalla sähköpostiosoitteen oikealla puolella olevaa ruksia. Selaimen käyttöliittymässä (OWA), voit tyhjentää ainoastaan yksittäisiä sähköpostiosoitteita. Jos haluat tyhjentää kaikki automaattiset täydennykset, voit tehdä sen seuraavasti Outlook 2016 -ohjelmassa:

1. Klikkaa File-välilehteä
2. Klikkaa Options ja valitse valikossa Mail.
3. Klikkaa Empty Auto-Complete List -painiketta.

 

Asiointiosoitteet:

Mitä tapahtuu nykyisille asiointiosoitteille (yhteispostilaatikoille)?

Vanhat asiointiosoitteet toimivat myös vuodenvaihteen jälkeen ainakin kevään 2019 ajan. Mikäli tarvitset asiointiosoitetta pidempään niin hae uusi @tuni.fi -osoite lähettämällä viesti osoitteeseen:
it-helpdesk@tuni.fi. Vanhan asiointipostilaatikon sähköposteja voit lukea kirjautumalla vanhan ympäristön selainsähköpostiin, esim. https://outlook.com/tamk.fi. Se kannattaa avata selaimen private- / incognito- tilassa. Sen jälkeen avaa asiointipostilaatikko napsauttamalla profiilikuvaasi ja valitse ”Open another mailbox”. Postilaatikko on jatkossa helpompi avata, jos teet siitä kirjanmerkin selaimeesi.

Olen tilannut uuden asiointiosoitteen, milloin se toimii?

Hallinnollisesti kriittiset asiointiosoitteet, jotka on tilattu ennen vuodenvaihdetta, toimivat 2.1.2019 alkaen. Muut tilatut osoitteet toteutetaan kiireellisyysjärjestyksessä alkuvuodesta.

Käytän aktiivisesti henkilökohtaista utapostilaatikkoa sekä asiointiosoitteita ja nyt laatikot eivät näy minulle Oulookissa.

Lisää tarvittavat sähköpostilaatikot Outlookkiin käyttäen IMAP-sähköpostiprotokollaa. Lue ohje: Sähköpostilaatikon lisääminen Outlookissa:

Miten saan uuden tuni.fi asiointiosoitteen?

Uuden asiointipostilaatikon voi siirtymäkaudella tilata Helpdeskin kautta kunnes tilausjärjestelmä saadaan valmiiksi.

Vanhat asiointiosoitteet tai postilaatikot eivät näy uudessa ympäristössä.

Vanhoja asiointiosoitteita ja postilaatikoita ei näy enää sinulla, koska niitä ei siirretä automaattisesti uuteen TUNI-postipalveluun. Vanhojen postilaatikoiden omistajien tulee tilata uusi postilaatikko lähettämällä sähköpostia IT Helpdeskiin mikäli vastaava postilaatikko tarvitaan uudessa ympäristössä.

Vanhat listat pitävät uutta @tuni.fi osoitetta ulkopuolisena ts. eivät anna lähettää viestejä listalle.

Listapalvelimet ottavat sähköpostia vastaan vain ja ainoastaan listassa olevasta osoitteesta. Tämä koskee tilannetta, kun lista ei ole ns. avoin lista.

Pitääkö minun tehdä jotakin Outlookissa, kun uusi yhteinen TUNI-sähköpostilaatikko tulee käyttöön?

Uusi sähköpostilaatikko tulee näkyviin automaattisesti Outlookiin. Jos sähköpostilaatikkoa ei näy, kannattaa sulkea ja avata Outlook uudestaan. Sähköpostilaatikko on mahdollista listä myös käsin.

Toimivatko usean käyttäjän jaetut Office365-postilaatikot, vanhat asiointiosoitteet ja sähköpostilistat edelleen vuodenvaihteen jälkeen ja myös vuodenvaihteessa?

Vanhoihin jaettuihin sähköpostilaatikoihin pääsee edelleen käyttämällä kirjautumalla sähköpostiin selaimella vanhalla tunnuksella.

Miten uusia asiointiosoitteita, jaettuja laatikoita ja sähköpostilistoja saa ja siirtyvätkö vanhat automaattisesti uuteen TUNI-ympäristöön? 

Uusia asiointiosoitteita saa lähettämällä sähköpostia IT-helpdeskiin. (it-helpdesk@tuni.fi)

 

UTA-sähköposti (ei O365-palvelu):

UTA-sähköposti: Minulla on isoja yli 30 megatavun sähköposteja liitteineen. Kopioidaanko nämä sähköpostit?

Yli 30 megatavun kokoisia sähköposteja ei kopioida uuteen tuni.fi -sähköpostiin.

UTA-sähköposti: Kopioidaanko henkilökunnan utapostissa olevat sähköpostit uuteen TUNI sähköpostiini?

Ei kopioida, vaan UTA:n henkilökunnan tulee kopioida utapostin sähköpostit uuteen tuni.fi -sähköpostiin itse tässä vaiheessa. Automaatisen utapostin kopiointia tutkitaan parhaillaan ja tästä tiedotetaan tarkemmin.

UTA-sähköposti: Mikä on takaraja, kun voi vielä siirtää henkilökohtaisen utapostin uuteen postipalveluun talteen?

Utaposti poistuu käytöstä 30.6.2019.

 

 

Kalenteri

Toimivatko kaikki kalenterikutsut siirtymän jälkeen niin kutsujalla kuin kutsutuilla? Jos kutsua päivittää, meneekö päivitys oikeille henkilöille uuteen kalenteriin? 

Kalenterikutsut kopioidaan uuteen tuni.fi -kalenteriin, mutta kokousvarauksen päivitys ei näy muille osallistujille. Välttyäksesi harmilta kannattaa tehdä kokouskutsut kokonaan uudelleen uusin tuni.fi osoittein.

Mitä tapahtuu Outlookin kautta tehdyille tilavarauksille?
 
Olemassa olevat tilavaraukset näkyvät, mutta niiden päivitystä ei pysty tekemään. Jos tilavarausta täytyy muuttaa, kannattaa luoda uusi tilavaraus.

Olen tehnyt TAMKin Pepin kautta tilavarauksia. Tulevatko vanhat ja uudet varaukset minun uuteen tuni.fi kalenteriin?

Ennen siirtoa saamasi Peppi-varaukset siirtyvät uuteen tuni-fi kalenteriisi. Uudet Pepin kautta tehtävät varauksia ei valiteta enää tuni.fi -kalenteriin.

Teen paljon yhteistyötä ulkopuolisten henkilöiden kanssa. Jos saan vanhaan sähköpostiin kalenterikutsuja, mitä kalenterivarauksille tapahtuu?

Kalenterivaraukset, jotka tulevat sinun vanhaan sähköpostiin, eivät välity tuni.fi -kalenteriin. Pyydä ulkopuolisia henkilöitä päivittämään sähköpostiosoitteesi uuteen tuni.fi -sähköpostiin ja pyydä lähettämään kutsu uudestaan sinulle.

Olen määrittänyt kalenterivarauksiin automaattisia muotoiluja (Conditional formatting). Tulevatko muotoilumääritykset uuteen kalenteriin myös?

Automaattiset muotoilut eivät siirry tuni.fi -kalenteriin. Sinun tulee tehdä muotoilut uudelleen uuteen tuni.fi -kalenteriin.

 

OneDrive

Kopioituuko uuteen TUNI OneDriveen tiedostojen versiohistoria?

Tiedostojen versiohistoria ei kopioidu uuteen OneDriveen. Tiedostoista kopioidaan ainoastaan ennen kopiointia oleva versio. Tiedostoissa saattaa näkyä kopioimiseen liittyvien toimenpiteiden takia versionhallinnassa näkyä muutama työstöversio.

OneDrive on synkronoitu tietokoneelle. Mitä synkronoinnille tapahtuu?

OneDrive-synkroininti ei lähde toimimaan automaattiseti omalla tietokoneella. Synkronointi vanhaan OneDriveen tulee ensin katkaista ja aloittaa uusi synkronointi TUNI OneDriveen.

En pysty synkronoimaan uutta TUNI OneDrive-kansiota tietokoneelle, koska minulta loppuu tila. Mitä minun pitäisi tehdä?

Ota yhteys IT Helpdeskiin ja sovi esim. siirrettävän kiintolevyn lainaamisesta siihen asti kunnes pystyt poistamaan vanhan OneDrive kansion koneeltasi.

Käytän OneDrivea puhelimella. Pääsenkö käyttämään OneDrivea jatkossa puhelimella?

Kyllä, pääset käyttämään OneDrivea puhelimella jatkossakin uudella TUNI-tunnksella.

Minulta puuttuu uudessa TUNI OneDrivessa tiedosto, joka oli vanhassa OneDrivessa ennen siirtoa. Mitä tiedostolle on tapahtunut?

Kopiomattomat OneDrive-tiedostot ovat edelleen vanhassa OneDrivessa tallessa. Tiedostossa on saattanut olla virheellisiä merkkejä tai tiedostopolku on saattanut olla liian pitkä, jonka takia tiedostoa ei ole kopioitu uuteen TUNI OneDriveen. Lataa tiedosto vanhasta OneDrivesta tietokoneelle, nimeä tiedosto tarvittaessa uudestaan ja lataa tiedosto uuteen TUNI OneDriveen. Voi olla, että joudut uudelleen järjestämään kansiorakennetta, jos tiedostopolku on ollut liian pitkä.

Olen poistanut tiedoston vanhasta OneDrivesta, mutta se näkyy edelleen uudessa TUNI OneDrivessa.

Vanhan OneDriven tiedostosi on kopioitu erissä uuteen TUNI OneDriveen syksystä lähtien. Tiedostoja, jotka sinä olet poistanut vanhasta OneDrivesta syksyn aikana, ovat edelleen uudessa TUNI OneDrivessa kopioituna, koska kopiointityökalu ainoastaan kopioi tiedostoja eikä poista tiedostoja. Poista siis tiedostot, jotka haluat poistaa, myös uudesta TUNI OneDrivesta

Milloin vanhan organisaation OneDrive poistuu käytöstä?

Vanha OneDrive on olemassa niin kauan kuin vanhat Office 365-palvelut ovat käytettävissä. Vanhojen Office 365 -palveluiden alasajosta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Minulla on kaksi eri tunnusta. Mitä tapahtuu, kun minulla on saman nimisiä kansioita ja tiedostoja OneDriven juuressa?

Saman nimiset kansiot yhdistetään ja kansioiden sisältö yhdistetään yhdeksi kansioksi. Saman nimisten tiedostojen nimen perään tulee uniikkitunniste.

Sain uuteen TUNI sähköpostiin muutamia viestejä, jossa kerrotaan tiedostojen käyttöoikeuksien muuttumisesta. Mitä nämä tarkoittavat ja pitääkö minun tehdä jotakin?  Tässä on esimerkki yhdestä saamastani viestistä: “Migrationwiz (migrationwiz@tuni.onmicrosoft.com) on vaihtanut kohteen “”Tiedoston-nimi”” anonyymin käyttölinkin. “

Vanhassa OneDrivessa sinulla on ollut tiedostoja jaettuna anonyymilinkillä. Kun sinun vanhat tiedostot kopioitiin uuteen TUNI OneDriveen Migrationwiz-kopiointityökalua käyttäen. Migrationwiz vaihtaa anonyymilinkin uudessa TUNI OneDrivessa vastaamaan vanhaa tiedostojakoa.  Sinulle tulee jakaa TUNI OneDrivesta uusi anonyymilinkki niille, joille haluat sen jakaa. Jos haluat poistaa anonyymilinkin kyseisestä tiedostosta, voit poistaa linkin käytöstä klikkaamalla viestissä olevaa Poista käyttöoikeus -painiketta.

Olen jakanut tiedostoja vanhassa OneDrivessa oman organisaation jäsenille (TUT, TAMK, TaY). Mitä jaoille tapahtuu?

Tiedostojen jaot eivät lähtökohtaisesti kopioidu tiedostojen mukana. Jaa haluamasi tiedostot uudelleen uudessa TUNI OneDrivessa.

 

Skype for Business

Mitä tapahtuu vanhoille Skype -ja Teams -kokousvarauksille?

Vanhat kokousvaraukset on kopioitu sellaisenaan eli niihin liitetyt kokouslinkit osoittavat vanhaan O365 osoitteeseen. Ne toimivat sellaisenaan, mutta olet tuni.fi käyttäjänä vieraan asemassa attendee (osallistuja)-oikeuksin. On varminta luoda kokousvaraukset uudelleen ja poistaa vanhat. Ohje: Ohje

Poistuuko Skype for Business käytöstä?

Microsoft tulee korvaamaan Skype for Business -verkkokokouspalvelun Microsoft Teams -palvelulla lähitulevaisuudessa. Siirrymme Skype for Business -verkkokokouspalvelusta Microsoft Teams -palveluun vuoden 2019 aikana. Tiedotamme 2019 kevään aikana milloin ja miten verkkokoukset korkeakouluyhteisössä siirtyvät Microsoft Teams -palveluun.

Minulla on Skypessä poimittuna useimmin käyttämiäni yhteystietoja. Siirtyykö yhteystiedot uuteen Office 365 -ympäristöön?

Kontaktit eivät siirry, vaan ne on luotava uudelleen tuni.fi -osoitekirjasta. Jos sinulla on ulkopuolisia osoitteita yhteystiedoissa, nekin on tehtävä uudelleen.

Millä kirjaudun Skype ja Teams puhelin- tai työpöytäsovellukseen jatkossa?

Kirjautumistunnuksena käytetään TUNI-sähköpostiosoitetta ja salasanaa.

Toimiiko kuluttaja Skype ja Microsoft Teams -yhteys?

Microsoft ei näillä näkymin kehitä kuluttaja Skype ja Microsoft Teams yhteensopivuutta. Microsoft Teams  -kokoukset tulevat toimimaan tulevaisuudessa uusimilla selaimilla, joten Skype-ohjelmaa ei tarvitse välttämättä osallistuakseen Microsoft Teams -kokoukseen. Tulevista palvelumuutoksista tiedotetaan korkeakouluyhteisön tiedotuskanavissa.

Minulla pomppii Skypessä ilmoitus, kun työkaveri tulee linjoille tai poistuu. Mitä minun pitää tehdä, että tämä loppuu?

Skype for Business -ohjelmassa on merkintätoiminto, jonka avulla voit merkitä henkilöitä ja saat aina ilmoituksen, kun henkilön Skypen tila muuttuu. Osalle käyttäjistä, kirjauduttuessa uudella TUNI-tunnuksella Skypeen, on virheellisesti valmiiksi merkitty henkilöitä. Tästä syystä Skype saattaa avata ponnahdusikkunoita, jossa kerrotaan henkilön Skype tilan muuttuneen. Virheelliset merkinnät tulee poistaa itse ohjeen avulla: Ohje

Kun menen itseni luomaan Skype-kokoukseen, en pysty jakamaan näyttöä tai antaamaan esittäjän oikeuksia muille kokoustilassa oleville.

Näin käy, jos olet tehnyt Skype-kokouksen vanhassa kalenterissa ennen siirtymistä uuteen Office 365 -palveluun. Kun menet vanhaan Skype-kokoukseen, kirjautuneena uudella tuni-tunnuksella, olet kokouksessa osallistujan roolissa. Osallistuja roolissa et voi esittää näyttöä tai antaa esittäjän roolia muille, ellet ole kokousta luodessasi antanut osallistujille tällaisia oikeuksia. Luo uusi Skype-kokous ja lähetä kokouskutsu kaikille kokoukseen osallistujille käyttämällä uusia tuni.fi -sähköpostiosoitteita. Tämä ongelma saattaa tulla eteen myös muissa Office 365 -palveluissa esimerkiksi Teams-kokouksissa.

 

Teams & Office 365 Groups

Mikä on TUNI Groups?

HUOM! Palvelu on käytössä 02/2019 alkaen

TUNI groups on uusi ryhmätyöpalvelu, joka tulee korvaamaan vanhoihin Office 365 -ympäristöihin rakennetut ryhmätyöpalvelut alkuvuodesta. Korvattavat palvelut ovat Office 365 groups, Microsoft Teams -tiimit, TAMKin Office 365 sites, TAMKin Teaching sites ja TTY:n Teamwork 2.0 eli vanhat Sharepoint- ja Teams-pohjaiset ryhmätyöpalvelut. TUNI Groups -ryhmien käyttöön tulevat myös vanhoista Office 365 -ympäristöistä tutut palvelut kuten Planner, Stream ja Teams. Voit käyttää vanhaa Teams -ympäristöä siihen asti, kunnes uusi TUNI groups on käytössä-

Miten voimme jatkaa työskentelyä uudessa Office 365:ssa säilyttäen vanhan Teams-alueen keskusteluhistorian vai aloitammeko täysin tyhjältä pohjalta?

Ette voi siirtää uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön vanhoja keskustelukanavia tai keskusteluhistoriaa. Teidän tulee aloittaa tyhjältä pohjalta uudessa ympäristössä. Luo uusi TUNI Groups ja saatte uudet ryhmän sovellukset mm. Teams-tilat käyttöönne.

Olen rakentanut vanhaan ympäristöön tiimilleni kanavia ja niihin sivustorakenteen. Saanko siirrettyä Teamsin rakenteen uuteen ympäristöön?

Kanavarakennetta ja kanavissa käytyjä keskusteluja ette saa siirrettyä uuteen Office 365 -ympäristöön. Sinun tulee luoda kanavat uudestaan Teams-tilaan. Luo uusi TUNI Groups ja saatte uudet ryhmän sovellukset mm. Teams-tilat käyttöönne.

Työskentely perustuu Teamsin ja Office 365 Groupsin muistikirjaan (classnotebook tai onenote). Saanko sen siirrettyä tiedostona?

Luokan OneNote-muistioita ei saa uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön toimivana Luokan muistiona. Käyttöoikeudet OneNote-muistioissa eivät toimi. OneNote-muistioiden sisältö kannattaa kopioida vanhasta OneNote-muistiosta uuteen muistioon. OneNote-muistion voi ottaa talteen OneNote-ohjelman kautta, mutta sen käyttäminen uudessa ryhmässä saattaa aiheuttaa ongelmia synkronoinnin takia.

Minulla on julkinen ryhmä, johon on kuka tahansa voinut liittyä. Saanko käyttäjien listauksen tai siirron tehtyä jotenkin vai pitääkö heidän liittyä uudelleen uudessa O365:ssa?

Ryhmästä et saa käyttäjälistaa esimerkiksi Excel-tiedostoon. Office 365 -ryhmän käyttäjät ovat nähtävissä ryhmän jäsen näkymässä selaimen tai Outlook-ohjelman kautta.

Milloin ryhmätyöskentely vanhassa O365:ssa kannattaa lopettaa? Koska pääsen rakentamaan ryhmää uuteen O365- ympäristöön kevään opetusta ja toimintaa varten?  Ryhmätyöskentely kannattaa siirtää uuteen TUNI Groups -palveluun, kun palvelu otetaan käyttöön vuoden 2019 alkupuolella. TUNI Groups -palvelun käyttöönotosta ja vanhojen Office 365 -palveluiden alasajosta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Mitä tapahtuu vanhoissa Office 365 -palveluissa luoduille Office 365 Groups ja Microsoft Teams -palveluille?

Office 365 Groups ja Microsoft Teams -ryhmiä ei voi luoda vanhoihin Office 365 -ympäristöihin 2019 alkupuolella. Vanhat Office 365 -ryhmät ovat käytettävissä vanhoilla tunnuksilla, jotta materiaalia voi siirtää tarvittaessa uuteen TUNI Groups -palveluun. Tiedotamme 2019 kevään aikana milloin ja miten verkkokoukset korkeakouluyhteisössä siirtyvät Microsoft Teams -palveluun.

Miten saan Microsoft Teams -ohjelman tietokoneelle?

Microsoft Team -ohjelma asennetaan henkilökunnan tietokoneille automaattisesti vuoden 2019 aikana. Microsoft Teams -palvelua voi käyttää myös selaimen kautta ja ohjelman voi ladata henkilökohtaiselle tietokoneella ja mobiililaitteille Microsoftin verkkosivuilta osoitteesta: Ohje

Miten materiaalin siirto vanhoista ryhmätyötiloista tehdään helpoiten uuteen TUNI Groups -palveluun, kun palvelu on otettu käyttöön?

Vanhan Office 365 -ryhmän, Teams-ryhmän, Office 365 Sites -sivuston, Office 365 Teaching -sivuston ja Teamwork 2.0 -ryhmien omistajien tulee tallentaa materiaali omalle tietokoneelle, luoda uusi TUNI Groups -ryhmä ja ladata materiaali uudelle ryhmän sivustolle. Oikeudet uudelle TUNI Groups -ryhmälle täytyy ryhmien omistajien määrittää uudestaan.

Miten Office 365 -ryhmän omistaja saa tiedon, että sisältö on siirrettävissä TUNI Groupsiin? Mitä tapahtuu, jos ryhmän omistajat ovat lähteneet?

Uusi TUNI Groups -ryhmätyöpalveluun otetaan käyttöön vuoden 2019 alkupuolella. Käyttöönotosta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin Introissa ja info2019.tuni.fi sivuilla. Jos ryhmässä ei ole enää omistajaa, IT-helpdesk voi määritää ryhmän jäsenen uudeksi omistajaksi.

Minun tulee säilyttää suorituksia tietyn aikaa. Miten otan talteen tarvittavat keskustelut, muistikirja, tiedostojen palautukset Teams-tilasta?

Teams-kanavakeskusteluja ei voi tallentaa tietokoneelle, mutta Teams tehtävänpalautukset on mahdollista tallentaa tietokoneelle. Palautukset tallentuvat erilliseen tiedostokirjastoon, joka on luotu ja piilotettu ryhmän sivustolle. Pääset lataamaan piilotettuun tiedostokirjastoon tallennetut tehtävänpalautukset seuraavasti:

1. Avaa Teams-tila.
2. Avaa Tiedostot-välilehti (Files).
3. Klikkaa Open Sharepoint -painiketta.
4. Selain aukeaa.
5. Kirjaudu tarvittaessa vanhoilla tunnuksilla sisään.
6. Klikkaa yläpalkin oikeassa reunassa olevaa ratas-painiketta ja valitse Site contents.
7. Klikkaa Student Work -tiedostokirjastolinkkiä.
8. Valitse kaikki kansiot ja klikkaa Download-painiketta.
9. Palautuksista tallennetaan työstöversiot ja palautuksista eri versiot, jos opiskelija on muokannut omaa palautustaan ennen lopullista palautusta.
10. Tallenna tiedostot itsellesi talteen valitsemaasi paikkaan.

OneNote-muistion voit tallentaa tietokoneelle OneNote-pakettina, kun OneNote-muistion avaa ensin OneNote 2016 -ohjelmassa ja valitsee File – Export – Notebook – OneNote Package.

 

 

OneNote

OneNotesta puuttuu välilehtiä ja osalta sivuilta sisältöä mm. tiedostoja ja kuvia. Mitä voin tehdä?

Osalle OneNoten käyttäjistä muistion tai osa muistion osioiden kopioinnista ei ole onnistunut. Saatat saada virheilmoituksen tai huomaat, että osa sisällöstä on kadonnut. Näissä tapauksissa tulee vanha OneNote-muistio tallentaa uutena muistiona uuteen TUNI OneDriveen ja jatkaa muistion työstämistä uudessa OneNote-muistiossa. Jos olet muokannut ja käyttänyt OneNotea pääosin selaimessa tai puhelimen sovelluksessa ja epäilet, että TUNI OneDriveen kopioidussa OneNote-muistiosta puuttuu sivuja tai osioita, tulee sinun tallentaa muistio vanhasta OneDrivesta uuteen TUNI OneDriveen käyttäen OneNote 2016 -ohjelmaa.

 

Muut O365 työkalut

YAMMER

Saanko siirrettyä vanhan Yammer-ryhmän uuteen TUNI O365-ympäristöön?

Vanhoja Yammer-ryhmiä ei saa uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön.

Onko Yammer-ryhmät käytössä uudessa TUNI Office 365 -ympäristössä?

Yammer-ryhmät tulevat käyttöön, mutta Yammer otetaan käyttöön porrastetusti myöhemmin keväällä 2019.

Voinko käyttää Yammeria ulkoisten Yammer-ryhmien kanssa, vaikka Yammer-ryhmiä ei oteta heti laajempaan käyttöön korkeakouluyhteisössä sisäisesti?

Voit käyttää Yammeria muiden ulkopuolisten Yammer-käyttäjien kanssa alkuvuodesta lähtien uudella tuni.fi -tunnuksella.

Olen käyttänyt Yammer-ryhmiä paljon. Miten käy vanhojen luotujen Yammer-ryhmien?

Yammer-ryhmät poistuvat, kun vanhat Office 365 -ympäristöt poistetaan. Kannattaa siirtyä käyttämään Yammeria uudessa TUNI Office 365 -ympäristössä, kun Yammer otetaan laajemmin käyttöön keväällä 2019.

CLASS NOTEBOOK

Voiko Luokan muistioita (Class notebook) siirtää uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön? Jos luokan muistion voi siirtää, toimiiko siirron jälkeen käyttöoikeudet opiskelijoiden kanssa?

Et saa vanhan Office 365 -ympäristöön luotuja Luokan muistioita uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön. Vanhojen Office 365 -ympäristöjen Luokan muistikirjat kopioituu OneDrive-migraation yhteydessä uuteen TUNI OneDriveen, mutta ne eivät enää toimi Luokan muistikirjoina, vaan tavallisina OneNote-muistikirjoina. Luokan muistiot täytyy siis luoda uudestaan TUNI Office 365 -ympäristöön ja opiskelijat täytyy lisätä Luokan muistioon käyttäen uusia tuni-tunnuksia.

Olen käyttänyt Luokan muistiota vanhassa Office 365 ympäristössä, mutta nyt saan virheilmoituksen? Mitä tapahtuu?

Luokan muistiot käyttävät tallennuspaikkana sinun henkilökohtaista OneDrive-tallennustilaa. Vanha OneDrive on laitettu lukutilaan etkä voi enää luoda tai muokata siellä olevia  tiedostoja. Et voi siis käyttää enää vanhoja Luokan muistioita, vaan sinun täytyy aloittaa käyttämään uutta TUNI Office 365 Luokan muistiota vanhan sijaan.

 

SWAY

Olen luonut monta Sway-esitystä. Mitä luomilleni Sway-esityksille käy?

Sinun Sway-esitykset ja niiden linkitykset ovat olemassa vanhoissa Office 365 -ympäristöissä, kunnes vanhat Office 365 -ympäristöt poistetaan käytöstä.

Sway-esitykset eivät siirry automaattisesti TUNI O365 -ympäristöön. Miten saan siirrettyä vanhat Sway-esitykset uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön? 

Saat vanhat Sway-esityksesi kopioitua uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön Sway-esitysten jakolinkkien avulla:

1. Kirjaudu vanhoilla tunnuksillasi vanhaan Office 365 -ympäristöön  käyttäen selaimen yksityistä selaustilaa (Ingognito).
2. Avaa Sway-esitys
3. Jaa Sway-esitys käyttäen “”Kaikki, joilla on linkki”” -tapaa ja ota linkki talteen.
4. Sulje selain kokonaan tai avaa vierelle eri selain myös yksityisessä tilassa.
5. Kirjaudu uuteen TUNI O365 -ympäristöön (portal.office.com) käyttäen uutta TUNI sähköpostia ja salasanaa.
6. Lisää kopioitu Sway-linkki selaimen osoitekenttään ja avaa linkki
7. Klikkaa sivun yläreunan oikeassa reunassa olevaa valikko-painiketta ja valitse “monista Sway”.
8. Anna Sway-esitykselle ja nimi, jonka jälkeen Sway-esitys on käytettävissä ja jaettavissa.

STREAM

Opiskelijani ovat ladanneet omia kurssiin liittyiä videoita ryhmämme kanavaan. Mitä näille videoille pitäisi tehdä (ovat suorituksia kurssiini)?

Vanhoihin Office 365 -ympäristöihin ladattuja videoita on mahdollista katsoa käyttämällä vanhoja Office 365 -tunnuksia kunnes vanhat Office 365 -ympäristöt poistetaan käytöstä. Videoita on mahdollista ladata uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön, mutta kannattaa harkita onko järkevää siirtää opiskelijoiden suorituksia enää uuteen Office 365 -ympäristöön.

FORMS

Miten käy olemassa olevien Forms-kyselyideni kanssa?

Forms-kyselyt ja niiden linkit säilyvät niin kauan kuin vanhat Office 365 -palvelut poistetaan käytöstä.

Saanko kopioitua minun Forms-kyselyt ja vastaukset uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön?

Vanhasta Office 365 -ympäristöstä saat Forms-kyselyjen vastaukset tallennettua Excel-tiedostona, mutta vastauksia et saa tuotua uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön. Pystyt kopioimaan itse kyselyn ja sen kysymykset vanhasta Office 365 -ympäristöstä uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön uutena kyselynä käyttämällä jakolinkkiä.

FLOW

Siirtyvätkö tekemäni Flow:t uuteen ympäristöön?

Vanhoihin Office 365 -ympäristöihin luodut Flow:t eivät siirry uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön automaattiseti. Flow:t on mahdollista tallentaa vanhoista Office 365 ympäristöistä tietokoneelle ja ladata uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön. Latausvaiheessa tulee päivittää ladattavan Flow:n uudet tiedot mm. tuni.fi -käyttäjätunnus. Yksinkertaiset Flow:t kannattaa luoda suoraan uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön.

POWERAPP

Miten käy minun Office 365 -ympäristöön tehtyjen PowerAppsin kanssa?

Vanhoihin Office 365 -ympäristöihin luodut PowerAppsit eivät siirry uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön automaattisesti. PowerAppsi on mahdollista tallentaa tietokoneelle vanhasta Office 365 -ympäristöstä ja ladata uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön. Latausvaiheessa tulee päivittää muuttuneet tiedot mm. tuni.fi -käyttäjätunnus. Yksinkertaiset PowerAppsit kannattaa luoda suoraan uuteen TUNI Office 365 -ympäristöön.