In English

 

Tampereen korkeakouluyhteisön tuni-toimialueen käyttäjätunnus (lyhyesti tuni-tunnus) otetaan käyttöön vuodenvaihteen jälkeen. Sillä kirjaudutaan moniin sähköisiin palveluihin mm. uuteen @tuni.fi-sähköpostiin.

Yliopistoyhteisön opiskelijat ja henkilökunta voivat aktivoida tunnuksen nyt.
Ennen joulua aktivoineiden opiskelijoiden kesken arvotaan iPadeja!

Aktivoi tunnus mahdollisimman pian, tarvitset tunnusta vuodenvaihteen jälkeen. Sinulle on lähetetty aktivointiohje sähköpostiin, mutta löydät sen myös tältä sivustolta, oman organisaatiosi intrasta, Tuudo:sta, POP:ista ja Opiskelijan työpöydältä.

HUOM! Sinulta ei aktivoinnin yhteydessä kysytä henkilötietojasi, korkeakouluyhteisön organisaatioiden käyttäjätunnusta tai salasanaa.

Jos sinulla on kysyttävää aktivoinnista, katso löytyykö vastaus alta tai ota yhteyttä IT Helpdeskiin.

Tästä löydät vastauksia yleisimpiin aktivointiin liittyviin  kysymyksiin:

Q: Miksi en voi aktivoida tunnusta nyt, joulukuussa 2018, vaikka olen työsuhteessa/opiskelija? Työsuhteeni/opinto-oikeuteni on alkanut joulukuussa 2018.

A: Henkilöt, joiden työsuhde tai opinto-oikeus ovat alkaneet joulukuussa 2018, voivat aktivoida tuni-tunnuksen vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Q: Yritin aktivoida tuni-tunnusta. Järjestelmä tunnistaa minut, mutta ei voi myöntää oikeuksia.

A: Tässä vaiheessa aktivoinnin voi tehdä vain henkilökunta ja opiskelijat. Jos kuulut muuhun käyttäjäryhmään, aktivointi ei onnistu vielä.

Q: Aktivoin tuni-tunnukseni staff-postiin saamani postin sisältämästä linkistä tänään. Minulla on myös student-postilaatikko. Pitääkö se aktivoida erikseen vai meneekö molemmat tällä yhdellä aktivoinnilla?

A: Yksi aktivointi riittää. Työ- ja opiskelijasähköpostit yhdistetään samaan @tuni.fi sähköpostipalveluun ja -laatikkoon vuodenvaihteessa.

Q: Miten tuni-tunnuksen aktivointi tapahtuu niillä, joilla on esim. sekä TTYn että UTAn tunnukset? Voinko aktivoida tuni-tunnusta joulukuussa vai onko prosessi erilainen?

A: Voit aktvioida tunnuksen joulukuussa. Näet tuni-käyttäjätunnuksesi palvelussa, kun aktivoit tunnuksen.

Q: Tunnuksen aktivoinnissa näkyy muu opiskelijanumero, kuin sen oppilaitoksen missä ensisijaisesti opiskelen. Muuttuuko opiskelijanumeroni vuodenvaihteessa ja onko se jatkossa se mikä näkyy aktivointipalvelussa?

A: Aktivointipalvelussa voidaan näyttää vain yksi opiskelijanumero, ja siihen valitaan sattumanvaraisesti joku opiskelijanumeroitasi. Kaikki opiskelijanumerosi säilyvät toistaiseksi ennallaan.

Q: Sähköpostiosoitteessani on virhe, voidaanko sitä muuttaa ja koska?

A: Sähköpostiosoitteita voidaan muuttaa vasta, kun Office365-migraatio on tehty, eli sähköposti-, kalenteri- yms. tietojen siirto on tehty vanhoista O365-järjestelmistä uuteen tuni O365:een. Migraatio valmistuu 1.1.2019.

Sähköpostiosoitteiden nimitiedot tulevat lähdejärjestelmistä, opiskelijoilla koulutuksen tietojärjestelmästä ja henkilökunnalla HR-järjestelmästä. Korjaa nimesi järjestelmään ja laita sitten 1.1.2019 jälkeen pyyntö it-helpdesk@tuni.fi-osoitteeseen sähköpostiosoitteen korjaamiseksi.

Q: Sähköpostiosoitteessa oleva nimeni on pitkä, ulkomaalainen nimeni on rytimitetty pisteillä väärin tai haluan muuttaa virallista nimeäni esim. lisäämällä välikirjaimen tai jättämällä toisen nimen kaksiosaisesta nimestäni pois, onko se mahdollista ja miten toimin?

A: Sähköpostiosoite voidaan pyynnöstä muuttaa (lähderekisterissä olevan nimen mukaisesti). Lähetä vuodenvaihteen jälkeen pyyntö it-helpdesk@tuni.fi -osoitteeseen.