In English

Eduroam | Roam.fi | Verkkoasetukset | Vierailijaverkko |FAQ

Eduroam

Eduroam on suojattu verkkovierailupalvelu johon kuuluu yliopistoja, tutkimuskeskuksia, kouluja ja julkisia tiloja sekä muita yhteisöjä kotimaassa ja ulkomailla. Siihen kuuluvien yhteisöjen käyttäjätunnukset toimivat eduroam -verkoissa maailmanlaajuisesti. Yhteisöjen jäsenet voivat käyttää verkkoja oman organisaationsa käyttäjätunnuksella.

Voit asentaa eduroamin esimerkiksi omaan tai työnantajasi puhelimeen ja tietokoneeseen.

Käytä kirjautuessasi aina tuni-tunnusta, etunimi.sukunimi@tuni.fi.

Ongelmatilanteissa tarkista ensin FAQ. Jos yhteysongelmat jatkuvat, ota yhteys IT Helpdeskiin.

Roam.fi

Roam.fi on suojattu kansallinen verkkovierailupalvelu, johon kuuluu kotimaisia yliopistoja, ammattikorkeakouluja ja muita yhteisöjä.

Voit asentaa roam.fi -verkon esimerkiksi omaan tai työnantajasi puhelimeen ja tietokoneeseen.

Käytä aina kirjautuessasi tuni-tunnusta, etunimi.sukunimi@tuni.fi.

Ongelmatilanteissa tarkista ensin FAQ. Jos yhteysongelmat jatkuvat, ota yhteys IT Helpdeskiin.

Verkkoasetukset, eduroam ja roam.fi

Eudroam- ja roam.fi –verkkojen asetukset ovat samat verkon nimeä lukuun ottamatta.

Eduroamin asetukset voit ladata sivulta https://cat.eduroam.org.

  • Tunnistautumistapa: WPA2 Enterprise
  • Käyttäjätunnus: etunimi.sukunimi@tuni.fi
  • Anonyymi käyttäjätunnus: anonymous@tuni.fi
  • Liikenteen salaus: AES
  • EAP-tyyppi : Protected EAP (PEAP)
  • EAP-PEAP-tunnelointityyppi: EAP-MSCHAPv2
  • Valitse sertifikaatti: wifi.tuni.fi

Tarvittaessa voit ladata sertifikaatin osoitteesta https://wifi.tuni.fi.

Vierailijaverkko

Voit kirjautua korkeakouluyhteisön vierailijana ollessasi kampuskohtaisiin langattomiin vierailijaverkkoihin, jos oma yhteisösi ei ole liittynyt eduroam tai roam.fi -verkkovierailupalveluihin.

Verkot ovat suojaamattomia. Suosittelemme niitä vain väliaikaiseen käyttöön.

TAMK-GUEST (TAMK)

Voit noutaa väliaikaisen vierailijatunnuksen TAMK:in pääkampuksen IT Helpdeskistä, kirjastoista ja pääkampuksen infopisteistä.

TUT-verkko (Hervanta)

Voit noutaa väliaikaisen vierailijatunnuksen Hervannan kampuksen IT Helpdeskistä.

Utapac (Keskustakampus, kauppi)

Voit noutaa väliaikaisen vierailijatunnuksen keskustakampuksen tai Kaupin kampuksen IT Helpdeskistä ja info-pisteistä Päätalolta ja Pinni B:stä.

FAQ

Langaton verkko ei toimi, mitä voin tehdä?

Kokeile seuraavia vinkkejä ennen kuin otat yhteyttä IT Helpdeskiin:

  • Varmista, että olet kirjoittanut salasanasi oikein ja että se on voimassa
  • Varmista, että käytät kirjautuessasi @tuni.fi –päätettä. Eduroamiin ja roam.fi -verkkoon voit kirjautua sähköpostiosoitteellasi tai tuni-tunnuksellasi.
  • Onko laitteesi langaton yhteys kytkettynä? Joissain laitteissa on fyysinen kytkin, josta langaton yhteys kytketään päälle. Kun WLAN-kuvakkeessa näkyy kuuluvuuspalkkeja, langaton yhteys on kytketty.
  • Jos salasanasi on vanhentunut, voit pyytää käyttöjärjestelmää unohtamaan verkon, ja liittyä siihen uudelleen, jolloin järjestelmä pyytää uutta salasanaa.
    CAT-työkalun (https://cat.eduroam.org) avulla voit vaihtaa Eduroam-verkon salasanan omissa laitteissasi.
  • Haluatko tarkistaa eduroam- tai roam.fi -verkon pääsynvalvontaa toteuttavan palvelimen aitouden? Tarvitsemasi tiedot löytyvät sivulta https://wifi.tuni.fi.

Jos yhteyden kanssa on edelleen ongelmia, ota yhteys IT Helpdeskiin. Ongelmanratkaisu nopeutuu, kun annat IT Helpdeskille seuraavat tiedot:

  • mikä ei toimi tai onnistu?
  • missä sijainnissa ongelma ilmenee?
  • milloin ongelma ilmenee? Päivä, kellonaika?
  • koska se toimi viimeksi?
  • mikä laite on kyseessä (IT-palveluiden ylläpitämä kannettava, oma laite, muu – mikä)?
  • jos tiedät ongelmalaitteen langattoman verkkokortin MAC-osoitteen (hardware address), kerro se meille

Miten yhdistän laitteeni langattomaan verkkoon?

Saat langattoman verkon käyttöön mobiililaitteesi wlan/wifi-asetuksista, Windows-tietokoneesi näytön oikean alakulman Internet access -toiminteesta tai Mac-koneen Wi-Fi-valikosta näytön oikeasta yläkulmasta.

Miten yhdistän yliopiston tietokoneen verkkoon?

Langaton verkkoyhteys toimii automaattisesti yliopiston kannettavissa. Myös langallinen verkkoyhteys voidaan kytkeä tarvittaessa. Tästä kannattaa mainita jo uuden työaseman hankinnan yhteydessä. Katso langallisen yhteyden tilaamisen tarkemmat tiedot FAQ:sta.

Miten yhdistän oman tietokoneeni tai tutkimuslaitteen verkkoon?

Omille laitteille suositellaan ensisijaisesti langatonta verkkoa. Käytettävissä ovat eduroam ja roam.fi.

Tutkimuslaitteet ja pitempään työkäyttöön tarkoitetut omat laitteet voidaan tapauskohtaisesti kytkeä langalliseen verkkoon. Katso langallisen yhteyden tilaamisen tarkemmat tiedot FAQ:sta.

Miten vierailija voi liittyä verkkoon?

Vierailijat voivat liittyä langattomiin verkkoihin eduroam ja roam.fi oman organisaationsa tunnuksilla. Tarvittaessa vierailija voi kirjautua kampuskohtaisiin vierailijaverkkoihin.

Miten palvelut toimivat eri kampuksilla?

Yliopiston kannettavat tietokoneet kytkeytyvät TUNI-STAFFiin automaattisesti, jolloin henkilökunnan yhteiset palvelut ovat käytettävissä kaikilla kampuksilla.

Yliopiston yhteiset palvelut toimivat myös kampuskohtaisista langallisista verkoista. Yhteisen palvelun tunnistaa osoitteen tuni.fi- tai tampere3.fi- päätteestä aiempien tut.fi, uta.fi tai tamk.fi –päätteiden sijaan.

Kampusten vanhat palvelut ovat kampuskohtaisia. Näitä palveluita käytetään VPN-yhteyden kautta.

Yhdistämme palveluita ja pyrimme helpottamaan niiden käyttöä. Palveluiden yhdistäminen vie kuitenkin aikaa, joten toivomme käyttäjiltä malttia.

Tarvitsen käyttöön lisää verkkopistokkeita, miten toimin?

Ota yhteyttä IT Helpdeskiin. Asian käsittely nopeutuu, kun annat IT Helpdeskille seuraavat tiedot:

  • kampus, rakennus ja huonenumero johon verkkopistoke halutaan
  • jos huoneessa on vapaita verkkopistokkeita, minkä nimisiä ne ovat?
  • ovatko uudet kytkettävät laitteet IT-palveluiden ylläpitämiä työasemia? Minkä nimisiä?
  • jos laitteet eivät ole IT-palveluiden ylläpitämiä, mistä laitteista on kyse?

Verkkopistoke ei toimi?

Ennen kuin otat yhteyttä IT Helpdeskiin, kokeile seuraavia vinkkejä:

  • Tarkista verkkojohdon kytkennät tietokoneen ja seinärasian välillä.
    Kannettavissa tietokoneissa kannattaa käyttää telakan verkkoliitäntää, jolloin kaapelia ei tarvitse kytkeä aina erikseen.
  • Jos huoneessasi on toinen verkkojohto, kokeile toimiiko yhteys sen avulla.
  • Kokeile, toimiiko verkkoyhteys toisesta pistokkeesta.
  • Käynnistä tietokoneesi uudestaan.

Jos et saa yhteyttä muodostumaan, ota yhteys IT Helpdeskiin. Valmistaudu antamaan seuraavat tiedot:

  • Kampus, rakennus ja huoneen numero
  • Toimimattomien verkkopistokkeiden nimet/merkinnät
  • Onko laite IT-palveluiden ylläpitämä? Mikä on laitteen nimi?
  • Jos laite ei ole IT-palveluiden ylläpitämä, mistä laitteesta on kyse?
  • Palaako laitteessa verkkoliittimen vieressä linkkivalo?
  • Toimiiko verkko osittain? Mikä ei toimi?
  • Milloin ongelma ilmeni?
  • Milloin yhteys on viimeksi toiminut?
  • Mikä on langallisen verkkoyhteyden nopeus?

Verkon nopeus on pääsääntöisesti 1 Gbit/s. 100 Mbit/s nopeuksisia verkkolaitteita on vielä käytössä joillain alueilla. Kampusten väliset yhteydet ja internetyhteydet ovat tätä nopeampia.